
South East Asian Studies, Vol. 15, No.4, March 1978

Malaysia's National Language Mass Media:
History and Present Status

John A. LENT*

Compared to its English annd Chinese language newspapers and periodicals, Nlalaysia's

national language press is relatively young. The first recognized newspaper in the Malay

(also called Bahasa Malaysia) language appeared in 1876, seven decades after the Go'vern­

ment Gazette was published in English, and 61 years later than the Chinese J!lonthly

1\1agazine. However, once developed, the Malay press became extremely important in the

peninsula, especially in its efforts to unify the Malays in a spirit of national consciousness.

Between 1876 and 1941, at least 162 Malay language newspapers, magazines and

journals were published, plus eight others in English designed by or for Malays and three

in Malay and English.I) At least another 27 were published since 1941, bringing the total

to 200.2)

Of the 173 pre-World War II periodicals, 104 were established in the Straits Settlements

of Singapore and Penang (68 and 36, respectively): this is understandable in that these

cities had large concentrations of Malay population. In fact, during the first four decades

of Malay journalism, only four of the 26 newspapers or periodicals were published in the

peninsular states, all four in Perak. The most prolific period in the century of Malay press

is the 35 years between 1906-1941, when 147 periodicals were issued: however, in this

instance, 68, or nearly one half, were published in the peninsular states. Very few of the

publications lasted long, to the extent that today, in Malaysia, despite the emphasis on

Malay as the national language, there are only three Malay dailies. The oldest, Utusan

1\1elayu, dates only to 1939.

Historical Perspective

Most historians3) agree that Malay journalism owes its beginnings to the locally-born

1) Additionally, 15 periodicals were published in Arabic and nine in Malay by Christian mission­
aries for their self-serving purposes. William R. Rof£. Bibliography of Malay and Arabic Peri­
odicals. London: Oxford University Press, 1972, pp. 1-2.

2) See P. Lim Pui Huen. Newspapers Published in the Malaysia Ares. Singapore: Institute of
South East Asian Studies, April 1970, various pagings.

:i) For example: William R. Roff. The Origins of Malay Nationalism. Kuala Lumpur: Univer­
sity of Malaya Press, 1967, p. 48; E. W. Birch. "The Vernacular Press in the Straits," Journal
of Malayan Branch Royal Asiatic Society, Dec. 1879, p. 51; Zainal Abidin b. Ahmad. "Malay
Journalism in Malaya," Journal Malayan Branch Royal Asiatic Society, Vol. 19, Part II (1941),
p. 244; Nik Ahmad bin Haji Nik Hassan. "The Malay Press," Journal Malayan Branch Asiatic
Society, Vol. 36, Part I (1963), p.37.

598



]. A. LENT: Malaysia's National Language Mass Media

Indian Muslims of Singapore, called the Jawi Peranakan. As Roff explained, the Jawi

Peranakan were primarily locally-born offspring of unions between indigenous lVlalay wo­

men and South Indian Muslim traders. In late 1876, this group formed an association in

Singapore, called Jawi Peranakan, which initiated a printing office to publish a weekly

newspaper, again named Jawi Peranakan. A writer of the time described Jawi Peranakan

as having a circulation of 250 by 1880, "ably and punctually edited, having with only one

exception, been issued consistently on the day on which it professes to come out."4) The

paper during its first year used manuscript writing and lithograph and followed the example

of the English press in emphasizing war news. Birch said of its policy,

Towards Government its tone is not hostile, nor even critical: indeed in only one

instance was anything like a burst of feeling given bent to. 5 )

He foresaw the main advantage of Jawi Peranakan as "settling the language" and giving

a " uniformity to the various dialects of Malay."6)

The first managing editor of Jawi Peranakan was Munshi Mohd. Said bin Dada Mo­

hiddin. When he died in 1888, his widow retained the paper with the aid of others until

1895, when it ceased publication. Nik said that during Said's editorship, the weekly ran

editorials dealing with social events and the weather, an example of the former being an

appeal to kampung (village) folk to avail themselves of medical facilities.7)

Besides being first and the longest lived pre-World War II Malay periodical, Jawi Pera­

nakan is also remembered for its spawning of other newspapers. Roff claimed that most

of the 17 periodicals between 1876 and 1905 were sponsored or edited by Jawi Peranakan

personnel. S
) For example, all five of the nineteenth century Malay language papers of

Penang had Jawi Peranakan staffs.

Most of the first periodicals were hand lithographed weeklies, modelled initially after

English language newspapers, and later using Egyptian and Arabic news centent. The

result was that most of the content did not relate to the Malay community. In fact, they

seemed to have as their chief function the serving of reading materials in the schools.9
)

For example, Sekola Melayu (The Malay School), edited by Munshi Mohd. Ali AI-Hindi,

appeared solely for teaching grammar and language in the schools. It was Jawi Peranakan's

4) Birch, op. cit., p.52.
5) ibid.
6) ibid. Zainal, who had a copy of number 38 issue of Jawi Peranakan, dated Oct. 15, 1877, veriffied

Birch's conclusions on content. Zainal, op. cit., p.244.
7) Nik, op. cit., pp.37-38.
8) Roff, Bibliography of.. . , op. cit., p.3.

Before proceeding any further, it should be mentioned that Birch recalled three other Malay
periodicals publishing in the country before 1880: a sister of Jawi Peranakan, called Jawi
Standard, which lasted a brief time in Penang; Peridaran Shamsu Walkamer (The Revolution
of the Sun and the Moon) and Bintang Barat (Western Star). Birch, op. cit., p.5l.

9) Roff, The Origins of... , op. cit., pp.50-52.

599



main competitor from its birth on August 1, 1888, until 1893, when it ceased publishing. 10
)

Other periodicals of this initial era (1876-1905) which deserve mention were: Nujumul

Fajar (Morning Stars) : the following from Perak, Seri Perak (Light of Perak), a briefly­

lived 1893 paper which was the first published in any of the peninsular states, Jajahan

A1elayu (Malay Territories), a weekly in 1896-97, Jambangan ~Varta, weekly of 1901 and

Khizanah al-Ilmu, a monthly in 1904; Tanjong Penegeri, the first Malay paper of

Penang,ll) started October 4, 1894, and the following also from Penang, Peminl/)in ~Varta

(1895-97), Lcngkongan Bulan (The Crescent, 1900-01), Bintang Tirnor,l2) weekly of 1900

which lasted 30 issues, and Chahaya Pulau Pinang (Light of Penang, 1900-08).

In July 1906, the mood of Malay journalism began to change with the appearance of

.:11 Imam (The Leader), a religious journal published in Singapore by Sayyid Shaykh AI­

Hadi 13 ) and edited by Mohd. Tahir bin Jalaluddin. Previously, Malay media dealt with

literary and social interest contributions, but ill Imam had a drastic effect on the trends in

content and outlook of periodicals. During its three-and-a-half year existence, Al Imam,

pushing for social and religious reforms in Malaya, tried to live up to the tenor of its

introductory editorial, which said in part: "to remind those who are forgetful, arouse those

who sleep, guide those who stray, and give a voice to those who speak with wisdom." As

Roff stated,

In an orgy of self-vilification and self-condemnation, >.41-Immn points to the back­

wardness of the Malays, their domination by alien races, their laziness, their compla­

cency, their bickering among themselves, and their inability to cooperate for the

common good. 14 )

The first Islamic reform journal to be published in Muslim Southeast Asia, Al !rnmn set

an example for successors such as Neracha (The Scales), a thrice monthly journal in

Singapore from 1911-15; Tunas Melayu, monthly brought out in association with lVeracha

in 1913 ; A1ajallah aI-Islam (1914-), edited by K. Anang, assistant editor of the former two

periodicals; Saudara (The Brethren), published in Penang from 1928-41; and Al Ikhwan

(The Brotherhood), Penang monthly during 1926-31. The latter two were started by the

10) Nik, op. cit., p. ~~9.

11) Birch's mention of a Penang Jawi Standard has never been substantiated. Muhammad bin Data'
Muda. Tarikh Surat Khabar. Malaya, 1940, p.l02.

12) Another paper by that name was started in Singapore, July 1894, by Song Ong Siang, president
of the Chinese Christian Association. It is identified by Nik as being the first Romanized Malay
paper in the nation. The first Bintang Timor was a daily for nine months, then a tri-weekly
for three months, before it died. Nik, op. cit., p.41. Roff, however, reported that Straits Chinese
Herald, published by the Baba Chinese and Malays in 1891, was the first Malay paper in
Romanized script. Roff is a more reliable source, being a later reporter and having examined
more of these papers than Nik. Roff, Bibliography of... , op. cit., p.4.

13) See S. H. Tan. "The Life and Times of Sayyid Shaykh AI-Hadi," BA Honours Exercise, History
Department, University of Singapore, 1961.

14) Roff, Origins of... , op. cit., p.57.

600



]. A. LENT: Malaysia's National Language Mass Media

earlier mentioned Sayyid Shaykh.

Another development of the period commencing in 1906 was the birth of major national

Malay dailies. Operated as a Malay edition of the Singapore Free Press, Utusan ~\lelayu,

started in 1907 publishing thrice weekly, was the closest thing to a daily in the national

language. For seven years, it had no Malay language competition in the newspaper field;

in 1915, Utusan Alelayu became a daily and continued as an excellent commentator upon

its times until its death in 1921. A second daily, Lembaga Melayu, appeared in 1914 as a

somewhat Malay edition of the Malaya Tribune. Its editor was Mohd. Eunos bin

Abdullah, formerly editor of Utusan l\1elayu and considered by some as the father of .Malay

journalism. Mohd. Eunos stayed with Lembaga l\lelayu until its demise in 1931. After

Utusan 1\ilelayu's closure in 1921, Lembaga Melayu participated more fully in Malay

activities and promotions and was the only Malay paper until Idaran Zaman (The March

of Time) was printed in Penang from 1925-30.15)

During the 1920s and 1930s, the Malay press gradually moved out of Singapore, in­

creased its numbers considerably and offered a diversified field of daily and weekly news­

papers, religious periodicals, publications of teacher's associations, literary magazines,

periodicals of progress societies and journals of entertainment. 16) Malay media more and

more portrayed the growing Malay consciousness on the peninsula, part of which could be

gleaned in the correspondence columms of newspapers which filled up with controversies

over language, idiom, custom and religion.17) As Roff indicated, "newspaper journalism ...

came to playa leading role in shaping the Malay intelligentsia, training their leaders, and

disseminating their influence."18)

Between 1930 and 1941, at least eight daily Malay newspapers appeared, five of which

were particularly significant. Warta A1alaya (Malaya Times) was created in 1930 by the

wealthy Alsagoff family in Singapore. It typified the Arab influence upon Malay journalism

of the thirties-in relation to ownership pattern and newspaper content, a large proportion

of the latter being translations of Egyptian papers.19) Warta Malaya was the strongest

Malay newspaper until a new Utusan Melayu was formed in 1939; it took critical stands on

political matters, especially under the editorial direction of Onn bin Jaafar and Syed Hussain,

and was among the first Malay papers not to depend on other presses for information, sub­

scribing to the world news agencies instead.20 ) Warta Malaya also established a weekly,

Warta Ahad (Sunday Times), in 1935 and Warta Jenaka (The Comedian), a very popular

periodical, in 1936.

15) Nik, ap. cit., p.5l.
16) Roff, Bibliography of... , op. cit., p.8.
17) Zainal, op. cit, p.245.
18) Roff, Origins of. ... , ap. cit., p.157.
19) Mohd. Taib bin Osman. "Trends in Modern Malay Literature," In Wang Gungwu, ed. Malayaia:

A Survey. New York: Praeger, 1965, p.215.
20) Nik, op. cit., pp.56, 58.

601



A second major newspaper using daily journalism techniques was Majlis (The Coun­

cil), at first a twice weekly paper, started in Kuala Lumpur in December 1931. Like

Warta Alalaya, it too was partial to many Malay causes, and, according to Roff, played an

important role in the rise of the Malay state associations movement of the late 1930s.21)

Although the paper died under this name in November 1941 when its editor was detained

for suspected collaboration with the Japanese, actually, however, it lived on as the occupa­

tion forces' Perubahan Bahru. Saudara of Penang, mentioned previously, was a third key

newspaper of the 1930s, retaining its Islamic reformism and adding more discussion of

political events.

Lembaga (The Tribune) was also an Arab financed daily of Singapore, founded in

October 1935 by Onn bin Jaafar. It was a follow-up of the earlier weekly, Lembaga

lvlalaya, and published until the occupation. The fifth main daily of the decade was Utusan

l'vlelayu, different from the earlier newspaper of this name. Utusan Melayu came into

existence in mid-1939 after a long fund-raising campaign among Malays to finance the daily.

For years, Malay papers had been owned by Arabs, Jawi Peranakan and Malay Arabs, but

Utusan Melayu was the first owned and staffed solely by native Malays. The paper sur­

vived its initial financial stresses with close cooperation of the Information Department

which granted Utusan Melayu a contract for printing government circulars. 22) By Novem­

ber 1939, a weekly edition, Utusan Zaman, was initiated, followed by a monthly pictorial,

Mastika. All three survive today.

Obviously, the thirties was a rich period for Malay journalism; Roff claims at least 81

new periodicals appeared in at least 14 cities of the archipelago.23) Why this burgeoning

development of the Malay press in such a short period of time? Part of the reason was the

commercialization of jounalistic activity in response to growing audiences for inexpensive

reading material. The birth of illustrated weeklies, use of more light reading fare and

professionalization of the media were also appealing,24) as was the fact that by 1931, an esti­

mated one-third of Malaya's adult population was literate in Malay. Entertaining reading

material appeared in newspapers in the form of serialized literary works. This was not, as

Osman has stated, " a conscious effort at creating a new literary genre, but rather. .. a jour­

nalistic endeavor to provide entertaining reading in the newspapers."25) It was almost

natural that Malay literature would appear first in newspaper format since the great literary

figures themselves, Abdul Rahim Kajai, Ishak Haji Muhammad and Muhammad Yasin

bin Ma'mur, were essentially journalists.

Although the publications of the thirties emanated from different organizations, they

21) Roff, Bibliography of. .. , op. cit., p.9.
22) Nik, op. cit., p.62; Roff, Bibliography of. .. , op. cit., p.10.
23) Roff, Origins of. .. , op. cit., p.166.
24) ibid., p.167.
25) Mohd. Taib, op. cit., p.215.

602



]. A. LENT: Malaysia's National Language Mass Media

were, nevertheless, quite similar in format and content; they also had something else in

common in that most of them did not prosper long. Zainal characterized the Malay jour­

nalistic activity of the decade as crusading. He said:

They warn, exhort and call to action, at the same time denouncing idleness, extra­

vagance, ignorance, superstitions, fatalism and un-Islamic practices. Sometimes the

lesson is driven home by means of stories translated or specially written for the purpose,

sometimes by humorous and biting satires, and of late even by means of crude cartoon

drawings and caricatures. But more often it is done by direct and outspoken con­

demnation. 26)

After the Japanese occupied Malaya in early 1942, most of the Malay language press

(as were all presses) was suspended. The Japanese confiscated Utusan Melayu on Feb­

ruary 15, 1942, and eventually merged it with Warta Atalaya to form Berita Malai

(Malaya News).27) Berita originally was published in Jawi script but switched to the

romanized version later. It was a two page daily circulating about 10,000 copies, mainly

in Singapore, as distribution elsewhere was difficult. Additional Malay papers appeared

from time to time,28) and other language papers either had separate daily editions29 ) or a

section published in Malay.30)

The Japanese also published the monthly magazines, Semangat Asia (Asian Spirit)

and ]?ajar .Asia (Asian Morn), merged in 1944 and called Fajar Asia. The objectives of

Sernangat Asia, as outlined in its first issue in January 1942, were to introduce Nippon to

Malayans, inject Asian spirit, popularize Nipponese and Malay languages, revive the culture

and tradition of Malays and provide reading matter for them.31) All Malay periodicals

during this period were allowed to be somewhat nationalistic, as long as they seemed to be

"anti-white." Contents of the periodicals were devoted to social and cultural fare, short

stories and poetry. Most literary content was nationalistic and sarcastic (against Great

Britain) and carried a strong Japanese propaganda flavor.32) Othman said that, although

26) Zainal, op. cit., p.247.
27) Nik, op. cit., p.69; Othman b. Haji A. Rashid. "Mass Media in Malaysia During the Japanese

Occupation, 1941-1945." Presented to John A. Lent's" Journalism II" course, Universiti Sains
Malaysia, January 1974. Othman interviewed a number of editors who practiced journalism
during the occupation of Malaya.

28) Among these: Mahasuri Shimbun, probably a Jawi paper in Kedah; Chahaya Timor, Jawi
weekly (May 1942); Matahari Memanchar, Japanese weekly for Malays (June 1942); Depart­
ment of Rising Sun, Jawi paper in Muar; Pancharan Matahari, Jawi paper in Penang (1942);
Perubahan Bahru, Kuala Lumpur daily in Jawi (1942-4:3), and Berita Perak, Jawi-Romanized
Ipoh paper of 1944-45. Ainon Haji Kuntom. "A Historical Survey of Malay Newspapers."
Presented to John A. Lent's "Comparative Media Systems" course, Universiti Sains Malaysia,
January 1974.

29) For example, Penang Shimbun had a Jawi edition.
30) For example, Malacca Tushin had four pages in English, two in Malay and one each in Chinese

and Tamil.
31) Othman, op. cit.
32) Mohd. Taib, op. cit., p.219.

603



on the surface they appeared to be pro-Japanese, in reality, they were calling on the l\!lalay

masses to be alert, conscious and willing to take the responsibility to retain the sovereignty

of Malaya. 33)

The Japanese controlled the electronic media just as systematically. Theaters were

allowed to show only Chinese, Indian, Indonesian and Malay films. Radio programming

was divided to accommodate each ethnic group of the nation: for example, l\10nday and

Thursday were called Malai Days when the preponderance of shows were in the Malay

language.

Besides the official occupation press, a number of underground papers blossomed during

World War II, the tradition surviving to this day. Even though most underground news­

papers were in Chinese, there were Malay language radical papers such as Seruan Raayat

(Call of the People) and Suara Pernberentak (Voice of the Revolution), both in North

Johore; Suara 1..1elayu, a Malay version of Ernancipation News, published every two

months, and Suara Raayat, probably started in 1941 and published as a mimeographed

four page weekly throughout the war. Suara Raayat was said to be well produced and

precise. It was printed in a cave in Pahang and used a mixture of Jawi, English, Chinese

and Tamil. Its slogan was "China, Melayu, India-Abang, Adek (Brothers)."34)

The underground press survived during Malaya's 12-year emergency period (1948-60),

at varying times, promoting Marxist theory, Malay nationalism or the Muslim religion,

and invariably, attacking l\1alay rulers and officials. Among these publications were

Berita Tani, a weekly mimeographed on rice paper, aimed at villagers from 1948-54; Seruan

lVlerdeka, published by the Kedah-Penang Joint States Committee and distributed at the

Malaya-Thailand border, and 1Varta Raa.yat, a Jawi monthly of North Malaya.

From the end of the war in 1945 until independence in 1957, at least 20 Malay language

newspapers were published,35) besides those underground. Whereas pre-war papers strove

for the rights of Malays against Chinese and Indian encroachments, those appearing in the

immediate post-war period fought against British colonialism.36) Seeking independence,

Malay editors resisted the British designs for a Malayan Union in 1946, promoted unity

among Malays for better social, political and economic roles. Newspapers aligned them­

selves with Malay literary groups such as Angkatan 50, Lembaga Melayu or Persaturan

Wartawan and political parties such as United Malays National Organization, the latter

~~3) Othman, op. cit.

34) Cheah Kim Lean and Rodziah Ahmad Tajuddin. "Underground Press in Malaya During the
Japanese Occupation and Emergency Period 1942-1960." Presented to John A. Lent's "Compara­
tive Media Systems" course, Universiti Sains Malaysia, January 1974. The authors interviewed
numerous former underground journalists throughout Malaysia.

35) Ainon Haji Kuntom. "Leading the Path to Freedom." Leader: Malaysian Journalism Review.
3 : 1 (1974), p.39.

36) Nik, op. cit., p.70.

604



]. A. LENT: Malaysia's National Language Mass Media

formed in 1946. Suara UJ.VfNO and Alelayu Raya37 ) :(Malay Nation), both established in

1950, and Malaya Merdeka (Malayan Independence), in 1954, were powerful political party

or trade union papers urging Malay participation in politics. Additionally, three key pre­

war newspapers were revived in 1945-46: Utusan Melayu, five days after the British

landed in Singapore in September; Majlis38 ) in Kuala Lumpur, and Lembaga in Johore, the

latter only lasting a few issues. In 1947, Utusan Zaman resumed publication as an after­

noon edition in Romanized Malay; shortly after, it reverted to its pre-war status of a Jawi

weekly. By 1958, Utusan Zaman had a circulation of 35,000.39) In the north, Warta

J.Vegara (The Country Times) was the dominant Malay paper. Started in Penang on

September 4, 1945 (a day after the Allies landed), the Jawi script Warta J..Vegara lasted until

1969. There have been recent attempts to revive the paper in Penang. By 1958, Utusan

l\;[elayu, with a circulation of 30,000, was the leading Malay daily. Utusan Alelayu was

anti-British, sympathetic to UMNO and revolutionary to the extent it indoctrinated the

people with socialist ideologies concerning community development. 40
) The paper moved

its headquarters to Kuala Lumpur in 1958 after Malaya received its independence.

Since Malaya received its independence in 1957, about a dozen Malay newspapers have

appeared on the scene. Two months before independence was declared, Berita Harian

(The Daily News) was started as a Romanized Malay edition of the Singapore Straits

Time.''-. Berita Harian started a Kuala Lumpur edition shortly after and Berita Minggu,

its Sunday edition, on July 10, 1960. Still other newspapers in the post-independence era

have been Suara Kesatuan, a trade union organ that lasted from 1957-59; l\;fingguan Bahru,

a Jawi weekly in Penang from June to December 1958; Semenanjong, daily started in early

37) lv.felayu Raya was suspended for ten months by the Singapore government when it reported on
the Muslim riots of that city. Before suspension, the paper had :lO,OOO circulation, but dwindled
to 5,000 just before its death in 1952.

38) Closed in 1955 because of financial problems.

39) Nik, op. cit., p.71.

40) Ainon, "Leading the... ," op. cit., p.40.
For additional readings on the history of Malay journalism, see the following: Cecil K. Byrd.
Early Printing in the Straits Settlements 1806~1858. Singapore: Singapore National Library,
1970; Marina Samad. "Early Malay Journalism," Leader, Jan. 1972, pp.18--22, and" Enter the
Utusan," Leader, July 1972, pp. 510; Marina Merican. "Syyid Shaykh AI-Hadi dan Pendapat
Pendapat nya Mengenai Kemajuan Kaum Perempuan" (Sayyid Shaykh AI-Hadi and His Views
on the Advancement of Women). BA Honours, University of Malaya, 1961; Mohd. Taib bin
Othman. The Language of the Editorials in Malay Vernacular Newspapers Up to 1941.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1966; William R. Roff. Guide to Malay Period­
icals, 1876-1941. Singapore: Malaya Publishing House, 1961; Muhammad b. Data' Muda. "Tarikh
Akhbar Akhbar dan Majallah Majallah Melayu Keluaran Semenanjong Tanah Melayu." Majallah
Guru. 15: 10 (1938), pp. :361--408; Russel Betts. "The Mass Media of Malaya and Singapore
As of 1965: A Survey of the Literature." Cambridge: Massachusetts Institute of Technology,
Center for International Studies, Dec. 1969; Tan Peng Siew. "Malaysia and Singapore." In John
A. Lent. The Asian Newspapers' Reluctant Revolution. Ames, Iowa: Iowa State University

Press, 1971, pp.179-191.

605



1958 in Singapore, and its weekly sister, Warta ./lhad Semenanjong, also of Singapore,

established in 1959; the short-lived paper of U.MNO, !vlerdeka, started in Kuala Lumpur

in 1964; Suara DeziJan Perak (Ipoh,1966) and Alingguan Kota Bahru (1966). Utusan

l\lelayu, noting that more people were learning Malay because of a constitutional clause of

1957 declaring it the national language, started its weekly l'v1ingguanl\lalaysia in 1964 and

a Romanized daily, Utusan lVlalaysia, on September 1, 1967.

Contemporary Malay Media

lVnvspajJers

By the mid-1970s,only six of Malaysia's 51 newspapers were in Bahasa Malaysia, serving

an estimated 2.3 million 'Nest Malaysian adults literate in the language.41) Actually, they

constitute three dailies and their editions. Total circulation of the Malay papers in late

1973 was 300, 000, compared to 800, 000 for Chinese newspapers, 500, 000 for English and

100, 000 for Tami1. 42) But numbers of papers and circulations do not tell the complete story.

l~eadership of Malay newspapers is high because of group reading habits of that ethnic

group and the use of the papers by Chinese and Indians seeking to learn the national

language. A 1973 survey by Survey Research Malaysia gave Berita Harian 13 readers per

copy and Utusan l\1alaysia and Utusan l\Jalayu, about nine each, among adults in West

lVlalaysia.

The largest lVlalay newspaper organization is the Utusan Melayu Group, which brings

out the dailies Utusan jUelayu (circulation in 1973, 42, 000) in Jawi script and Utusan

l\lalaysia in the Romanized version, and their Sunday papers, Utusan Zaman (circulation

57, 000) and i\lingguan ]'ylalaysia (128, 000),43) respectively. Utusan Alalaysia has been

the success story of recent Malay newspapers, increasing its initial circulation of 8, 000 in

1967 to over 73, 000 in 1974. The Utusan Melayu Group profits, including those realized

from its magazine chain, were M $1. 8 million in 1973. The other two Malay language news­

papers, both in Romanized script, are the daily Berita }Iarian (circulation, 32,800) and its

Sunday edition, Berita lvlinggu (48, 000), published by the New Straits Times Press.

In East Malaysia, the English language Kinabalu Sabah Times (circulation, 23, 000)

and Daily Express (circulation, 25,800) each have pages in Romanized l\1alay.44) Until

recently, a small Malay daily, Utusan Sarawak,45) was published in Kuching, but it is no

41) D. E. Greenhalgh. "Circulation and Readership," Leader, July 1972, p.28.
42) Frances Dyer. "The Print and Broadcasting Media in Malaysia," Leader, Vol. 3, No.1 (1974),

p.3. For comparison, see: Jeek Glattbach and Mike Anderson. "The Print and Broadcasting
Media in Malaysia." Kuala Lumpur: South East Asia Press Centre, Aug. 1971; Howard Coats
and Frances Dyer. "The Print and Broadcasting Media in Malaysia." Kuala Lumpur: South East
Asia Press Centre, Dec. 1972.

43) "Utusan Melayu Group." Leader. Vol. 3, No.1 (1974), p.7.
44) Dyer, op. cit., p.22. For earlier data, see: "The State of the Press in East Malaysia." Kuala

Lumpur: South East Asia Press Centre, Aug. 1970.
45) Glattbach and Anderson, op. cit., p.2.

606



J. A. LENT: Malaysia's National Language Mass Media

longer listed in directories. Thus, the development of Bahasa Malaysia as the national

language has not been mirrored in East Malaysian newspapers-possibly because the Ma­

lays do not make up the majority of the population and those who do reside in Sabah and

Sarawak depend on Kuala Lumpur papers.

Not only are all Malay newspapers closely tied to the government; they are virtually

owned by government agencies. The Utusan Melayu Group is owned by the United Malays

National Organization, a political party of the ruling National Front, and since 1972, the

New Straits Times Press, which besides Berita Hariall and Berita Alinggu, publishes

Straits Times, Alala)' Alail and a number of periodicals and books, is reportedly 80 per

cent owned by Pernas, a government agency. Links with Malay language newspapers in

Singapore have been broken in recent years by government intervention.

The roles Malay editors see for their papers are similar to government aims as outlined

in the national ideology (Rukunegara) and the Second Five-Year Plan. For example, the

Berita editor feels his papers should encourage all .Nlalaysians of all races to work peaceably

together, "even if this means that our circulatiion drops." He explained his papers, con­

servative in nature, do not want to "offend anyone."46) Encik Mazlan Nordin, editor-in­

chief of the Utusan Melayu Group, strives to give a distinctive image to each of his papers,

wanting to make Utusan Alelayu a quality paper and Utusan Malaysia, popular. m Utusan

Alelayu, because it is in Jawi and concentrates on life in the kampungs, appeals to a narrow­

er audience-older Malays who still know the script; while Utusan Alalaysia purports

to write for all Malaysians. All mass media of Malaysia, including those in Malay, are

government supporters. As one Utusan Melayu Group official said, "it is not the news­

papers' role to check on government. The papers here are not pro- or anti- government, but

supporters of government."48)

The strong sedition and printing presses acts of Malaysia have had a stifling effect on

Malay newspapers, as they have on all media. Malay editors are particularly careful

because it was on:= of them who suffered under the wrath of the Sedition Act. In April

1971, Utusan l\lela)'u printed an editorial calling for the closure of all Chinese and

Tamil schools in the nation. The editor, Melan Abdullah, was accused of seditious publi­

cation, found guilty and fined M$ 500, while the author of the editorial received a M$l, 000

fine. Upon appeal, the conviction was squashed, but not before intimidating the entire

rVlalaysian media operation.

Another vigilant watchdog on the Malay press is the Islamic community which it

serves. Some critics point out contents, especially in Utusan lvlalaysia, are against the

46) Dyer, op. cit., p.8.

47) ibid.

48) Salleh, Utusan Melayu Group executive, to Universiti Sains Malaysia students, Kuala Lumpur,
Aug. ~5, 1972.

607



principles of Islamic faith and the nation's ideology.49) Utusan lvfalaysia material criticized

as being undesirable has included stories on campus love and peeping toms and cheesecake

photography. Ironically enough, in mid 1973, copies of the Malay language Filem dan

Feshen were banned in Brunei because of excessive sex symbolism.

Until very recently, Malay newspapers carried large amounts of supernatural fare,

sometimes treated as fact. For example, Warta .1Vegara in 1965, featured a news story about

giant footprints found in lohore ;50) others have reported on ghosts. An official of the

Utusan Melayu Group explained his papers carry ghost stories because people enjoy them

but said that they are not portrayed as factual accounts any longer.51) Ainon, in her criti­

cisms of Malay journalism, has called for more stories designed for the rahim kajai readers

(those who face facts and realities of life) rather than for the raj kapoor readers (those who

like fantasy news).52)

Contemporary Malay newspapers have also been characterized as being lethargic,

never taking stands on governmental issues. An editor of Utusan ll,lelayu felt there was

a reason for this, other than the tough legislative restrictions on the press: "There's noth­

ing more for the press to fight. Weare free now. Weare led by our people. There's noth­

ing for us to do except to build up our economic and political stability."53)

Content analyses by Universiti Sains Malaysia students in 1972 and 1973 lend some

support to the above criticisms, especially the one concerning the lack of critical stands

taken by Malay newspapers. In a study comparing the editorials of Utusan fvlalaysia with

Straits Echo, an English language daily, during a 30-day period in November-December

1972, it was found Utusan J.o/1alaysia highlighted government progress and ignored any

national development failures. Government ministers were quoted frequently in Utusan

l\;falaysia editorials. Whereas the Straits Echo used more foreign-oriented topics (19) than

national (15), the Malay daily was definitely more nationalistic in its editorials, devoting

52 out of 54 editorials to national issues. In another study55) of editorials in Utusan Melayu

and Straits Tinles for a constructed week in November 1972; Ismail showed that the

Malay daily emphasized editorials featuring economic development of the Malay race, to

the exclusion of other ethnic groups. Neither paper carried editorial matter critical of

government policies; Straits Times devoted nearly half (43 per cent) of its editorials to

politics, but usually other nations' politics. Again, the Malay daily dwelt more on national

49) Ainon, "A HistoricaL .. ," op. cit.
50) Warta Negara, Jan. 3, 1965.
51) Salleh, op. cit.

52) Ainon, "A HistoricaL .. ," op. cit.
53) ibid.

54) Tuan Kamaruzaman Tuan Mohammad. "A Comparative Study of Utusan lvlalaysia and Straits
Echo." Presented to John A. Lent's" Journalism II" course, Universiti Sains Malaysia, Jan. 1973.

55) Ismail bin Mamat. "Editorial Content of Utusan A1elayu and Straits Times." Presented to John
A. Lent's" Journalism II" course, Universiti Sains Malaysia, Jan. 1973.

608



]. A. LENT: Malaysia's National Language Mass Media

Table 1 Contents of Utusan Maleysia, Utusan lvlelayu
(Figures represent percentage of total newshole
in each newspaper.)

Sports

Sensation/Human Interest

Letters

Editorials

Crime

Foreign News

National Politics

Trade and Industry

Economic Development

Education

Youth and Women's News

Local News

Advertisements

Other

Utusan Malaysia Utusan Melayu

8.2 5.4

6. 7 4.4

2.3 2.1

1.4 1.9

6.0 2.9

1.8 2. 1

2.1 2.1

4.2 5. ~1

7.1 7.0
4.9 6. 1

3.4 4 ')

5.2 9.8

19.5 ;11. ~3

27.2 15.4

topics for editorials than did the English language Straits Times.

Abdullah,56) using a constructed week in November 1972, surveyed the contents of

Utusan lIIela)!u and Utusan l'v1alaysia. He found that contrary to popular belief, the

newspapers do not carry large portions of Islamic news and information; Utusan 1I1elayu

spent 1. 3 per cent of its newshole on religious matter, Utusan Mala)/sia, 0.9 per cent.

These figures are particularly low because the analysis was conducted during the religious

month of Ramadan. As for cultural and ceremonial news and features, important to national

policy in Malaysia, Utusan A1alaysia had 2.8 per cent and Utusan Alelayu, 1. 7 per cent.

See Table 1.

Abdullah also found that neither Malay language daily carried stories of OpposItIOn

parties. Economic development received major treatment mainly beca.use land development

schemes, farmers associations and cooperatives reported on, affect Malays favorably more

than any other ethnic group. Throughout stories in both papers, themes featuring govern­

ment efforts to achieve equitable incomes and a just and harmonious society are prominent.

1I1agazines

l\1alaysian magazines have always faced stiff competition from imported periodicals.57)

Lately, however, the Malay language periodical press has shown significant growth in

Malaysia. The two organizations that have spurred the development of l'v1alay magazines

56) Abdullah bin Mahmood. "Content Analysis of Utusan Malaysia and Utusan Melayu." Presented
to John A. Lent's" Journalism II" course, Universiti Sains Malaysia, Jan. 1973.

57) See Mohd. Taib, op. cit., pp. 222223, for discussion of literary role Malay magazines have played
throughout the nation's history.

609



recently have been the Utusan Melayu Group and Dewan Bahasa dan Pustaka (Malaysia

Language and LiteLuy Agency).

Utusan Melayu Group publishes Wanita, Alastika, Utusan Radio dan TV, Filem dan

Feshen, Al Islam, Utusan Pelajar, l\,fajallah Bulanan, and Utusan Kiblat. lVanita, pub­

lished since 1969, is a women's monthly which, with a circulation of 100,000, is the most

widely circulated magazine in Malaysia. 1'vlastika has been in existence since 1939. A

monthly of 25,000 subscribers, Mastika has been converted from a literature and culture

journal to a general interest magazine. Utusan Radio dan TV (35,000) and Filern dan

Feshen (23,000) are devoted to radio, television and movie personalities and programs, and

in the latter case, fashion. Al Islant, created in January 1974, is a religious monthy of

10, 000 circulation. Utusan Pelajar is one of two successful children's magazines in the

country. Started in 1970 as a weekly, it now has a circulation of 55, 000.

To promote the national language, the government through Dewan Bahasa dan Pustaka,

subsidizes monthlies such as Dewan Masyarakat, Dewan Bahasa, Dewan Sastra and De­

wan Pelajar. The agency was formed as a government department in 1956, converted to

corporation status in 1959 and published its first magazine, Dewan Bahasa, in 1957 as a

semi-academic journal promoting Malay language and literature. Largest selling of DBDP's

publications is Dewan Masyarakat, a general interest and current affairs magazine with

over 40, 000 circulation; the other three are education oriented. Dewan Pelajar (circula­

tion, 21, 000) gears its materials according to language standards while Dezvan Sastra

(circulation, 10, 000) is more of an arts periodical, containing poetry, literary efforts, lan­

guage instruction and pictorial coverage of important events.

In addition, the government prints about 30 magazines (with a combined circulation of

about three million) to explain government policy, aid national unity and publicize radio

and television shows. These periodicals are primarily in ~lalay with translated editions in

English, Chinese and Tami1. 58
) New Straits Times Press started a Malay business bi­

monthly in mid-1973, Puspaniaga, and Star Publications of Penang had plans for launch­

ing a Malay magazine.

Broadcasting

The multi-racial nature of the nation's broadcasting system has roots in 1934 when

Station ZHJ of Penang began services in four main languages.59
) But, until after inde­

pendence, English was the chief broadcasting language. For example, during a typical

broadcast day in 1947, the national system devoted 5. 1 hours to English, 4.25 to Chinese,

3. 1 to Malay and 2.75 to Tami1. 60
) In 1973, Radio ~1alaysia broadcast 475 hours and 25

58) Dyer, op. cit., p.18.

59) Molly Mathews. "A History of Broadcasting in Malaysia." Presented to John A. Lent's" Journa 1­
ism II" course, Universiti Sains Malaysia, Jan. 1973.

(0) See Betts, op. cit., for figures of the 1960s.

610



]. A. LENT: Malaysia's National Language Mass Media

minutes per week, of which 168 were in Bahasa Malaysia, 100.55 in Chinese, 100 in Eng­

lish, 92. 30 in Tamil and 14 in aboriginal languages. 61 )

Radio Malaysia, the national broadcasting service, is divided into five networks: Ibu­

kota, a special Malay language service for Kuala Lumpur; National in Bahasa Malaysia;

Blue, English; Green, Chinese and Red, Tamil. On an average day, Survey Research

Malaysia estimated recently, 1, 719, 000 adults listen to the National Network, 97.8 per cent

of whom are "Malays. The average numbers for the other language networks are 178, 000

for the English, 778, 000 for the Chinese and 288, 000 for the Tamil.62)

Radio Television Malaysia has as its main purpose, the presentation of government

information in a favorable light. Bahasa Malaysia is the preferred language. For example,

the main news show on Radio Malaysia is " Berita Perdana" (Prime News), broadcast in

Malay and used on all networks. 63 )

Television began in December 1963; a second network was opened in 1969. Network

One, carrying Bahasa Malaysia programs, telecasts 57 hours weekly while the second chan­

nel, using English, Chinese and Tamil, is on for 27 hours per week. Initially, a very large

proportion of the programming was foreign produced, hut efforts are increasingly made to

localize content. For example, in 1973, a 50 per cent surcharge was tacked onto foreign­

produced TV commercials to encourage the development of local advertisements for the

medium. 64) Also in 1973, the Ministry of Information initiated" Dendang Rakyat," a series

of competitions on radio and television to revive interest in traditional Malay music and to

offset the invasion of pop music. The competitions are also used to transmit

government messages to rural folk and to break down state identities within the nation.

Each regional station of RTM handles competitions for a certain type of folk music: boria

at Penang, ghazal at lohore Bahru, dondang sayang at Malacca, etc. All of the competi­

tions are national development oriented but appeal chiefly to the Malay ethnic group.65)

The national language is encouraged in all programming; for example, on Television

Malaysia, all opening, closing and spot announcements are in that language and Malay

subtitles and dubbing are used on TV shows in English, Chinese or Tamil. Of five news­

casts on Television Malaysia, two are in Malay; the 9 p.m. one is the most important

(1) In 1971, total hours broadcast was 419.20, of which 129~ were in Malay. Glattbach and Anderson,
op. cit., p.23. In December 1972, 463.50 were broadcast, of which 168 were in Malay. Coats
and Dyer, op. cit., p.25.

(2) Dyer, op. cit., p.20. See: Jack Glattbach and R. Balakrishnan. "Malaysia." In John A. Lent,
ed. Broadcasting in Asia and the Pacific. Philadelphia: Temple University Press, forthcoming,
for additional information on Malaysian broadcasting.

(3) Mohd. Naim Ismail. "Suara Malaysia (The Voice of Malaysia)." Presented to John A. Lent's
"International Communication" course, Universiti Sains Malaysia, Jan. 197/1.

(4) Leader. Vol. 2, No.3 (1973).
(5) Aziz Muhammed and Zainie Rahmat. "Folk Songs and Folk Tradition As an Agent of Change

Employed by the Ministry of Information in Disseminating Government Policies." Presented to
John A. Lent's" Comparative Media Systems" course, Universiti Sains Malaysia, Jan. 1974.

611



newscast.

The other radio broadcaster in Malaysia is Rediffusion which maintains Gold (Chinese

language) and Silver (Malay and English) Networks. The government requires Rediffu­

sion to relay only Radio Malaysia news. Recently, the authorities have also asked Rediffu­

sion to relay Radio Malaysia national development shows and one hour of Malay language

music daily, even though very few subscribers to the service are Malay speaking. 66
)

Summary

Historically, the Malay press has been identified with fostering vanous causes of the

Malays and of the Islamic faith. It has been a fighting press. Today's mass media in

Malaysia have assumed new roles: they no longer fight causes, oppose government policies

or think critically; instead, they act as supporters---and even, apologists-for the officials.

Malay language media are expected to be at the forefront of the campaigns to propagate

governmental programs because the authorities are themselves Malay. Thus, through

restrictive legislation, self censorship and ownership patterns, the Malay mass media have

been made into nothing more than extensions of government.

(6) Interview, Chang Kok Hwa, commercial manager, Rediffusion, Kuala Lumpur, Dec. 27, 1972.

612


